Systematiskt utnyttjande av unga vid Rentman
För låga löner, ingen garantilön, utebliven sjuklön och uppsägning vid klagomål. Det var vardagsmat för flera av ungdomarna vid bemanningsföretaget Rentman Lidköping AB.
– Ägarna är väldigt manipulativa och fula mot ungdomar som inte vet sina rättigheter, säger Sandra Lans, 20 år, som var anställd på företaget men blev uppsagd sedan hon vänt sig till facket.
Vid årsskiftet klev några ungdomar in på avdelningsexpeditionen i Lidköping och bad Robert Bengtsson, ombudsman på IF Metall Västra Skaraborg, om hjälp. Sandra Lans var en av dem.
– Först fick jag inget anställningskontrakt och inte heller någon sjuklön när jag var sjuk. När jag blev allergisk mot en olja på arbetsplatsen och tvingades uppsöka läkare sa ägaren att jag skulle tillbaks till jobbet annars skulle de kanske byta ut mig.
Så Sandra Lans gick tillbaka till jobbet.
– Det var en jobbig tid. Många av oss jobbade sju dagar i veckan, dagtid på vardagarna och kvällstid på helgerna. Vi vågade inte säga nej till jobb för då visste vi att vi skulle få gå.
Vid jul- och nyårshelgerna höll företaget som Sandra och några andra ungdomar var uthyrda till stängt. Enligt bemanningsavtalet har de anställda rätt till en garantilön när de inte är uthyrda.
– Det fick vi inte och en av mina kollegor ifrågasatte det. Svaret hon fick var att hon kunde få garantilön, men hon fick inte berätta det för oss andra eftersom vi skulle inte få något. Då kände vi att det fick vara nog och gick till facket.
Ingen av ungdomarna var då medlem i IF Metall.
– När jag började på företaget frågade chefen om jag var medlem. När jag svarade att jag inte var det sa han att det var bra, det var lättare för honom att hitta jobb åt mig om jag stod utanför facket, berättar Sandra Lans.
När Robert Bengtsson, ombudsman på IF Metall Västra Skaraborg, satt sig in i ungdomarnas anställningsförhållanden insåg han att det fanns allvarliga brister:
– Lönerna var på tok för låga, de hade fått fel ob- och övertidsersättning, ingen garantilön och inte heller någon sjuklön. Det var fullständig katastrof.
Robert Bengtsson begärde lokal förhandling med Rentman Lidköping AB. I samma veva blev Sandra Lans uppsagd.
– Jag hade blivit lovad tre veckors arbete, men eftersom ägarna trodde att det var jag som låg bakom kontakten med facket fick jag gå tidigare, berättar Sandra.
Vid två tillfällen träffade Robert Bengtsson företagets ägare utan att komma överens. Då begärdes central förhandling.
Darko Davidovic, central förhandlingsombudsman på IF Metall, menar att företagets agerande är ett praktexempel på hur det inte får gå till:
– Ägarna har tjänat miljonbelopp genom att systematiskt utnyttja oerfarna ungdomar. De har brutit mot de flesta paragrafer i kollektivavtalet.
Den centrala förhandlingen hölls i mitten av augusti. Då visade det sig att ägarna mer eller mindre tömt bolaget på pengar och startat upp ett nytt bolag med namnet Rentman Vara AB.
– Det är inte otänkbart att de på så vis hoppas slippa betala skadestånd och också slippa reglera skulden till ungdomarna, säger Darko Davidovic.
Inte heller vid den centrala förhandlingen kom parterna överens.
– Med största sannolikhet stämmer vi företaget till Arbetsdomstolen, AD.
Först ska dock ärendet anmälas till bemanningsavtalets avtalsnämnd och sedan till auktorisationsnämnden. Darko Davidovic rekommenderar auktorisationsnämnden att ta ifrån Rentman rätten till avtalet och att företaget därefter utesluts ur arbetsgivarorganisationen Almega.
Sandra Lans fick så småningom tillbaka sitt arbete med hjälp av Robert Bengtsson, men valde att inte återvända till Rentman Lidköping AB.
Robert Bengtsson på IF Metall Västra Skaraborg är angelägen om att komma i kontakt med alla som har, eller har haft, anställning på Rentman.
– Det vi hittills sett kan vara toppen av ett isberg, säger han.Jag har också varit anställd av dessa, men innan deras tid som rentman! (Adecco Lidköping) Då fick gravida sparken
"För är man så korkad att man blir gravid, får man skylla sig själv" Själv var jag bl.a. sjukskriven av läkare pga Trackaserier av arbetsgivare. Efter fem år (Snacka om att hålla sig fast med näbbar och klor) Fick facket förhandla loss mig med Adeccos huvudkontor i Stockholm.
Är det Vill ni veta mer kan ni gå in på
IF Metalls hemsida