Medlem
Antal inlägg: 5
Medlem nr: 18 456
Hej, Jag har ett stort Valnötsträd och brukar få ca 1000 nötter varje år. Har de senaste åren försökt torka dem på olika sätt men hur jag än gör så ruttnar/möglar de...? Jag har testat i svag värme i ugn. utlagda i rumstemp, liggandes utomhus, liggandes i garaget.... Hur jag än gör blir det fel. Har du något "recept" ? Skulle vara kul att bjuda på egna nötter till jul i år.
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723
Det är min fråga, är de mögla eller ruttna inne i frukten eller ute: 1 är det ute det är lätt, bara lägga frukter i vatten som blandad med bikarbonat eller med Atamon några dagar, sedan lämna de i platsen som varm och luftigt. 2 är de inne i frukten: - Ska börja från nu samla alla skadad frukten och bladen och grenar sen bränna de. - Samla alla ogräs och gräs under träd och bränna dem. - Plöja marken under träd , för att dö alla generationen som ska komma nästa år. - Vattna med vatten som blandad med Bekarbonat eller Atamon. - Föröka spreja träd med vatten som blandad med mjölk en gång på hösten nästa gång före blommor knoppar öppna tredje gång när frukten börja. - Obs: det är svårt, men hjälper mycket. - H: Bassam