Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gladiolus
          uno
          Inlägg 09-07-2008, 04:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

Köpte en påse Gladioluslökar för någon vecka sedan, 1/2a priset och planterade dem i några urnor. De har börjat komma upp. Nu till min fråga. Kan jag behålla dem i urnorna under vintern om dessa förvaras frostfritt eller måste lökarna grävas upp, torkas och förvaras frostfritt?

--------------------
          unozon1-2

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-08-2008, 13:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (uno @ 09-07-2008, 04:34) *
          Köpte en påse Gladioluslökar för någon vecka sedan, 1/2a priset och planterade dem i några urnor. De har börjat komma upp. Nu till min fråga. Kan jag behålla dem i urnorna under vintern om dessa förvaras frostfritt eller måste lökarna grävas upp, torkas och förvaras frostfritt?

det beror på vilken sort du har ,, om du kan ha dom ute eller inte .

en del tål vinter ute i milda zoner om den odlas i rätt jord och i ett varmt och soligt läge . en del tål inte vintern alls och dör redan vid minsta frost . så säkrast är att ta in knölarna efter att frosten tagit bladen och då övervintra dom inne svalt och torrt i en temp på +1c +10c ( du kan även övervintra dom i kylskåpet )

har du flera så kan du ju testa en eller ett par ute i marken och resten inne .

så har du dom i urnor nu så ta in urnorna och sätt svalt sedan till våren tar du ut dom igen .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 11:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon