Kul att höra Göran och lycka till CallEva!
Gammelnalle - Man kan ympa en lång period på året. Vissa ympmetoder kräver att barken lossnar lätt (barkymp t ex) och dessa gör man när saven stigit. Det känner man om man gör ett snitt och försöker pilla i kanten av barken. Sitter den fast är det för tidigt för barkymp. När träden börjar fokusera på frukten och när grenarna slutar växa brukar de inte ha så mycket energi över för ympar, och då är ympsäsongen slut.
Andra ympar som lägg-, skarv- och klyvymp kan man göra utan att pilla loss barken, och dessa kan man starta med innan saven stiger. Jag har ympat äpple i början av mars till blomning med olika slags ympar och det har fungerat lika bra (och dåligt)...
Viktigast är att ympen sover mer än underlaget (det man sätter ympen på). Annars kräver ympen mer än trädet kan ge. Ympen man sätter på kan ha helt vilande, osvällda knoppar medan moderträdet har börjat med knoppsprickning.
Körsbär och plommon brukar man ympa tidigare än äpple och päron, och normalt är deras säsong för att vilja läka samman ympar kortare också. Mitten av mars har jag för mig att expertisen brukar säga, men det går säkert bra en månad framåt från det också.
--------------------
|