CITAT (Gita @ 22-08-2008, 13:03)

Fast när det gäller privata företag får man faktiskt (tack och lov) fortfarande anställa eller inte anställa vem man vill.
Tror nog att du har rätt där Gita. Fast jag får det inte att gå ihop för mig riktigt. Det händer ju att en del anmäls för diskriminering för att de inte blivit anställda pga kön, nationalitet, religion eller något annat. Arbetsgivaren kan ju bara säga att det handlar om personkemi och välja vem han vill ändå. Jag fick anmärkning på mitt första bokslut för massa år sedan för att jag inte hade någon jämnställdhetsplan. Då var jag ensam i företaget utan anställda så visst känns det fånigt att det ska behövas jämnställdhetsplan. Jag själv är kvinna och jag vet att om jag skulle anställt någon så hade jag helst anställt en kvinna till, rent egoistiskt från min sida eftersom jag hade tyckt det var trevligt med en kvinnlig arbetskamrat i en mansdominerad bransch. Den där jämnställdhetsplanen känns nog som spel för gallerierna ibland.
Tror att även offentliga arbetsgivare kan anställa vem de vill. Förvaltningslagen som kom 1988 (tror jag att det var) gav ju tillåtelse till att man även här fick ta hänsyn till personkemi och inte var lika bunden vid bäst utbildning och flest anställningsår längre så som det varit tidigare. Tyvärr så har väl den äldre förvaltningslagen släpat med i många år ändå.
En maktfaktor är ju konsumentmakten. I den mån det går så kan man ju välja bort att handla från företag som har en policy man inte gillar. Och då är det ju bra att vi kan ta upp sådant här på forumet så att det blir känt för allmänheten. Vissa tycker att det inte spelar någon roll, andra kan välja att inte handla av dem. Lite krångligare blir det förstås när det handlar om offentlig konsumtion.