CITAT (amaira @ 23-08-2008, 13:57)

Ja nu finns det otroligt mycket stensopp ute i markerna. Liksom stolt fjällskivling. Verkliga mängder.
Om jag tittar på bild nr 2, så kan jag först säga med säkerhet, att det är bara att äta upp alla sopparna med god aprit och utan oro. Flertalet är definitivt stensopp, och jag tror att alla är det, utom den högst upp som ligger på tvären, för där har du en aspsopp. Den är också ätlig men långt ifrån lika fin och god matsvamp som stensoppen.
De soppar som kan vara farliga (eller dess förväxlingssvampar) finns inte med bland dina. Detär soppar med röda rör och rött på foten som man ska akta sig för. Resten av sopparna vi har i Sverige är ätliga utom gallsoppen, som man inte äter frivilligt, för den smakar så illa. Får man med en sådan, har man förstört hela svampmåltiden.
Jag ser ingen gallsopp bland dina.
Bland stensopparna finns det flera olika arter, alla lika goda och fina matsvampar. Det kan vara det du reagerar på, när du tycker att vissa ser lite olika ut.
Ingen stensopp blånar när vid beröring eller när du skär i den. Det gör däremot brunsoppen en smula. Och aspsoppen, ja det blåa syns till och med på ditt foto, längst ner på aspsoppens fot.
Japp. Tack. Men man undrar ju. Jag är ganska feg vad det gäller svampar...