Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vi ska bygga uterum behöver odlingsråd, Odla i uterum
          AnkiHbg
          Inlägg 14-02-2003, 12:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 753

Hej
          Jag heter Anki och är inne här för första gången, det är så att vi ska snart bygga ett uterum i anslutning till vårt hus c:a 18 kvm.

Men jag känner inte alls för ha ett sånt som "alla andra" har alltså standardmodellen, utan vi vill att det ska påminna om ett växthus så att aluminiumramarna kommer att vara mörkgröna, för övrigt är resten glas från marken och upp.

I ena änden av uterummet planerar jag att ha en avskiljd del med jord, där jag vill ha en växthushörna med lite grönsaker, o växter blommor runt en fontän (typ halvt ekfat med pump) mitt i.
          I tankarna vill jag ha cocktailtomater gurka paprika, o en vinkranka som sak gå upp i taket.

Men ju mer jag tänker på detta uterum så är jag rädd att det blir för mycket fukt med både jorden,växterna och fontänen.
          TROR ni att det är bättre att lägga marktegel även i den hörnan och plantera allt i stora och mindre krukor istället???

Men som sagt så är jag amatör och skulle behöva lite goda råd, även ang odlingen av tomater vinranka mm, typ vilka sorter och om det finns kärnfria vindruvor att odla själv ??
          Tack hälsn Anki

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MartinE
          Inlägg 27-08-2008, 15:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 10 851

Hej

Jag byggde ett uterum förra hösten på 14 m2. Jag valde skjutdörrar i dubbelglas och 40 mm isolerplast i taket (sadeltak). Golvet är ett isolerat bjälklag med lärktrall.

På sommaren kan det bli väldigt varmt (över 50 grader) om man inte ventilerar. Jag har en taklucka som öppnas manuellt men det räcker inte utan måste öppna en av skjutdörrarna. Det kan man lätt glömma på morgonen varför jag funderar på att montera in någon form av styrd ventilation.
          I vintras höll jag en temperatur mellan 5 och 10 grader med hjälp av ett oljeelement. Nu var förra vintern ganska mild men jag märkte att när det blåste fick elementet jobba lite hårdare. Jag har skjutdörrar hela vägen runt och dom läcker väl en in en del kyla när det blåser hårt.
          Vid 5-10 grader blir det en del fukt (ca 80-90%) och vist blev det en del kondens på aluminiumprofilerna men jag ser inget problem med det. Fukten rinner ner i dörrprofilerna och gör ingen skada där. Eventuellt kan en fläkt som cirkulerar luften göra att man får en jämnare temperatur även på vintern. Annars kan det bli ganska kallt på golven, ner mot en tre grader medan det är 10 grader två meter upp.

Nu på sommaren har jag endast in vinranka där som är planterad direkt i marken via ett hål i den isolerade grunden. Vi får se hur den mår nästa år efter sin första vinter men redan nu har jag flera klasar och växer på bra.
          I vintras bodde där oliv, citron, apelsin, pelargoner, Agapantus mm och de flesta verkade må bra.

Lycka till / Martin

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 00:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon