Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> nybörjare behöver tips
          mineo
          Inlägg 14-04-2004, 13:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 3 265

Hej

Jag är alldeles nybörjare på det här med trädgård. Förra sommaren flyttade jag in i ett litet kedjehus med liten trädgård där bak och en liten uteplats där fram vid entrén som ramas in av en pergola. Nu behöver jag tips och råd från er kunniga :-) Min uteplats fram är liten. Ett plommonträd (vackert. men verkar inte bära frukt. Vad göra?) växer där och en vedig kaprifol är hjälpligt upphängd i trådar i pergolan på ena sidan. Annars är rabatten tom. Uteplatsen är solrik (från middag och sedan hela dagen och kvällen på sommaren) Jag skulle så gärna vilja "klä" hela pergolan i nånsorts gammeldags klängande rosbuske. Och undrar vilken sort som lämpar sig för en nybörjare och vilka sorter som är relativt snabbväxande och som gärna blommar länge alternativt blommor om. Vilka andra "romantiska" klätterväxter finns det som kunde lämpa sig kring min uteplats. Tål mitt plommonträd att konkurrera om utrymmet. Det står under pergolan och dess grenar växer över och kring den? Vilka perenner skulle vara vackra att ha tillsammans med en rosklättrare? Gärna något gammeldags. Tacksam för svar!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 14-04-2004, 14:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Någon särskild färg som önskas på rosen ?? Gillar du terosor -de snittrosr man köper -eller ska den vara mer gammeldags bullig mångbladig -äkta ros doftande .
          Sällskap som Clematis är vackert till rosor .

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 23:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon