CITAT (DragonLady @ 31-08-2008, 14:32)

Kunde man inte gjort så att man var tvungen att göra en mental test av alla hundar samtidigt som man kommer in för sin årliga vaccination? och att detta måste bli godkänt samt föras in i ett sk. "mentalintyg" som typ vaccinationsintyget?
För jag tror det finns många ägare som inte har koll på sina hundar, små som stora.. fast de stora orsakar ju mer skada då tyvärr, o en hund som biter hårt utan att släppa måste man ju ha järnkoll på.
Det ska man nog akta sig för eftersom följden säkert skulle bli att folk struntade i att vaccinera sina hundar.
Hundkörkort tror jag inte heller på då man ändå inte kommer åt dom som skulle behöva utbildningen mest och det inte skulle fungera praktiskt att kolla alla. Däremot tror jag på att man skulle införa uppfödarlicenser och utbildning för
alla som vill ta valpar på sina hundar och krav på att dessa hundar som ska avlas på veterinärundersöktes och mentaltestades för att få godkännande. På så sätt skulle man kunna få bort en hel del blandrasuppfödning med olämpliga hopblandningar t.ex. Större krav på uppfödarna alltså.
Sen borde alla hundägare givetvis gå kurs men då krävs det att det finns resurser för detta och kunniga kursledare i en helt annan omfattning än vad det gör idag då många som vill gå kurs inte ens får plats eller ens är välkomna hos t.ex. SBK.