Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vandrande pinnar
          Jan Lindgren
          Inlägg 30-08-2008, 17:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Idag har jag varit på Expo Syd, Tropikmässa i Kristianstad. Det är en intressant mässa med en osedvanlig blandning av folk. Det är sällan man ser oss äldre, barnfamiljer, människor med massor av skrot i ansiktet och massor med tatueringar umgås, trängas och trivas. Gemensamma intressen är bra. Jag var där mest av nyfikenhet men också för att se om det fanns några europeiska kärrsköldpaddor till salu. Det fanns det inte. Som vanligt fanns det en hel del vandrande pinnar att köpa. Jag har haft en del innan men tyckt att de varit lite besvärliga. Många arter är svåra att utfodra vintertid och en trevlig art jag hade var så tung att den föll ner från glaset i terrariet och skadade sig. Den här gången hittade jag Oreophoetes peruana. En pinne som inte blir så stor och har mycket speciella matvanor. Den äter endast ormbunkar. Det är lätt att hitta vilda ormbunkar vintertid och det finns massor av sorter att köpa så utfodringen är inget problem. Eftersom den bara äter ormbunkar bör det gå bra att göra en fin inredning med bromelior och orkideer. Det var inte meningen att jag skulle komma hem med flera djur men eftersom jag läst om och funderat på den här arten så är jag nöjd.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan Lindgren
          Inlägg 02-09-2008, 19:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Nu har jag terrariet i badrummet där jag gjort hyllor för att ha frösådder och sticklingar. När jag så smånongom byggt ett större terrarium så tänker jag ha en liten värmematta under framsidan av terrariet. Problemet med inredda terrarier är att det blir för mycket kondens på framrutan så tanken är värme fram, kondens bak. Har man växter och vitmossa så blir luftfuktigheten hög.
          På den tiden jag hade zooaffär så fanns det inte så mycket reptiler och insekter att få tag på även om det fanns firmor som sålde smugglade djur. Det som såldes mest var fiskar. Inte ens fåglar och andra smådjur var särskilt populära. För en gamling är det skoj att se vilka framsteg som har skett när det gäller att hålla "räliga" djur.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          embees
          Inlägg 02-09-2008, 22:15
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Jan Lindgren @ 02-09-2008, 20:13) *
          Hej!
          Nu har jag terrariet i badrummet där jag gjort hyllor för att ha frösådder och sticklingar. När jag så smånongom byggt ett större terrarium så tänker jag ha en liten värmematta under framsidan av terrariet. Problemet med inredda terrarier är att det blir för mycket kondens på framrutan så tanken är värme fram, kondens bak. Har man växter och vitmossa så blir luftfuktigheten hög.
          På den tiden jag hade zooaffär så fanns det inte så mycket reptiler och insekter att få tag på även om det fanns firmor som sålde smugglade djur. Det som såldes mest var fiskar. Inte ens fåglar och andra smådjur var särskilt populära. För en gamling är det skoj att se vilka framsteg som har skett när det gäller att hålla "räliga" djur.
          MVH
          Jan Lindgren

Ska du bygga det själv så se till att du har en liten spalt -ca fem cm upp på nedre delen av framkanten- med ventilerande plåt under skjutglasen, samma ventilerande plåt ca 10 cm från bakkanten på taket längs med hela terrariet. Med undervärme så kommer du att få ett terrarium som är självventilerat. Vi byggde själv ett par 100 sådana under tiden vi hade vår butik.
          Kom bara ihåg att aldrig hälla i kallt vatten på bottensubstratet, för har du glasbotten så spricker det garanterat.
          Vi testade aldrig att sätta botten i rostfritt stål för då hade vattnets temperatur inte spelat någon roll.

Var hade du din butik?

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera

Inlägg i den här tråden
          Jan Lindgren   Vandrande pinnar   30-08-2008, 17:32
          Harvey   Det var ju ett ovanligt husdjurdu har. Har du inge...   30-08-2008, 18:09
          KURT   Har det ingen betydelse vilka ormbunkar det är? De...   30-08-2008, 19:13
          Aqvakul   När jag var barn så tjatade vi om ett husdjur. Jag...   30-08-2008, 19:50
          KURT   När jag var barn så tjatade vi om ett husdjur. Jag...   31-08-2008, 02:38
          Euphorbia   Googlade lite och hittade en bild, dom är ju jätte...   30-08-2008, 20:01
          Jan Lindgren   Hej! Man har gjort studier på vilka ormbunkar ...   31-08-2008, 09:07
          embees   Hej! Man har gjort studier på vilka ormbunkar ...   02-09-2008, 10:08
          Euphorbia   Endel har det ordnat för sig :) ja, jag hoppas det...   31-08-2008, 17:55
          Morbid   Jan: Så synd att jag inte åkte till Expo-Syd i år,...   02-09-2008, 08:52
          Jan Lindgren   Hej Majsan! Det är skönt att få råd av erfarna...   04-09-2008, 17:01
          embees   Vi använde rostfritt stål som min son (jag hade bu...   04-09-2008, 21:29
          hogsatra   Jag har alltid velat ha en vandrandepinne av anorl...   05-09-2008, 11:17
          Jan Lindgren   Hej! Läcker bild, Majsan! Hogsatra! De...   05-09-2008, 19:20
          flaxss   jätte gullig insekt du köpt ,, när jag var yngre s...   05-09-2008, 19:48
          Jan Lindgren   Hej Flaxss! Jag har nu insett att jag känner d...   06-09-2008, 20:07
          flaxss   Hej Flaxss! Jag har nu insett att jag känner d...   06-09-2008, 20:37
          Snöflinga   Måste få fråga om detta är sant eller en skröna :...   07-09-2008, 21:21
          embees   För det första så är vandrande pinnar vegeterianer...   07-09-2008, 21:30

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-12-2025, 03:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon