CITAT (Jan Lindgren @ 02-09-2008, 20:13)

Hej!
Nu har jag terrariet i badrummet där jag gjort hyllor för att ha frösådder och sticklingar. När jag så smånongom byggt ett större terrarium så tänker jag ha en liten värmematta under framsidan av terrariet. Problemet med inredda terrarier är att det blir för mycket kondens på framrutan så tanken är värme fram, kondens bak. Har man växter och vitmossa så blir luftfuktigheten hög.
På den tiden jag hade zooaffär så fanns det inte så mycket reptiler och insekter att få tag på även om det fanns firmor som sålde smugglade djur. Det som såldes mest var fiskar. Inte ens fåglar och andra smådjur var särskilt populära. För en gamling är det skoj att se vilka framsteg som har skett när det gäller att hålla "räliga" djur.
MVH
Jan Lindgren
Ska du bygga det själv så se till att du har en liten spalt -ca fem cm upp på nedre delen av framkanten- med ventilerande plåt under skjutglasen, samma ventilerande plåt ca 10 cm från bakkanten på taket längs med hela terrariet. Med undervärme så kommer du att få ett terrarium som är självventilerat. Vi byggde själv ett par 100 sådana under tiden vi hade vår butik.
Kom bara ihåg att aldrig hälla i kallt vatten på bottensubstratet, för har du glasbotten så spricker det garanterat.
Vi testade aldrig att sätta botten i rostfritt stål för då hade vattnets temperatur inte spelat någon roll.
Var hade du din butik?