CITAT (Gita @ 03-09-2008, 13:26)

Ja en mer nyanserad debatt utan alla generaliseringar, skulle vara självklart mer givande. Frågan varför vissa män (trots allt ytterst få) slår eller våldtar och framför allt vad man kan göra åt dettaskulle vara betydligt intressantare. Att envist hävda att män är födda med vissa mindre önskvärda egenskaper (gener) kommer ju aldrig att leda någonstans.
Sen tror jag att det skulle vara nyttigt att som kvinna sluta betrakta sig själv och andra kvinnor som hjälplösa offer, för vi både kan och har möjlighet att leva våra liv som vi vill (åtminstone i samma begränsade utsträckning som männen.)
Gita
Då skall jag passa på att nyansera offerrollen något - du återvänder ofta till det begreppet Gita.
Det finns - de facto - massor offer, barn och djur är väl det mest försvarslösa i sammanhanget.
Världen är full av offer, verkliga offer - krigsoffer, AIDS offer, brottsoffer, offer för svält..
Sedan finns det offer, eller "ofo´s" som betraktar sig själva som "offer för omständigheterna" därför att det finns vinster att hämta. Det är människor som har stora svårigheter med ansvar - "jo men"....
Att offerrollen är könsspecifik köper jag inte, offerbeteendet finns både hos män och kvinnor.