CITAT (Gunilla T @ 03-09-2008, 21:32)

Ja Gita, dethär är siffror som man måste förhålla sig till på något vis. Man kan förneka dem, misstänliggöra forskarna, ha en överdriven tilltro till undersökningen eller vad man nu väljer..
Innan man överhuvudtaget förhåller sig bör man nog noga undersöka om det man har att förhålla sig till överhuvudtaget är trovärdigt. I det här fallet ifrågasätts, egentligen sågas, Lundgrens rapport av en i stort sätt enig forskarvärld och då finns det väl egentligen ingenting man kan förhålla sig till.

Professor Eva Lundgren är en av forskarna, mycket omstridd och kontroversiell, en annan av de ansvariga är docent Gun Heimer vilken jag aldrig läst något negativt om. Därtill var det ett antal jurister och sociologer delaktiga i undersökningen som jag inte just nu kommer ihåg namnen på.
Har Lundgren fortfarande någon professorstjänst? I så fall var? Om jag minns rätt så lyckades man inte i Uppsala, av arbetsrättsliga skäl, sägaupp/ge henne sparken, men man gjorde en uppgörelse där man köpte ut henne. Sen tror jag att hon höll på med någon slags maratonintervju/undersökning av Helge Fossmo, vad hon gör nu har jag ingen aning om.

Bara en liten korrigering, "män är som djur" uttrycktes av dåvarande ordförande i ROKS, Irene Wachenfeldt. Att hon citerade en bok klipptes bort ur programmet men det är en annan historia.
För att korrigera lite mera; Ja, det var Wachenfeldt som använde sig av det berömda, ödesdigra uttrycket i den berömda TV.-intervjun, men med en tydlig referens till Lundgren. Vad som klipptes bort i intervjun vet jag inte med säkerhet, förmodligen inte du heller.
Gita