Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilken ympningshelg!, Har du också ympat?
          Cilla
          Inlägg 13-04-2004, 00:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

De dagar under helgen då jag inte beskar äpple och päron satte jag in mängder av ympar i äppel- och päronträden. Vilket ljuvligt väder för detta!

Det blev mestadels klyvymp, det är den jag lyckas bäst med om ympen och modergrenen är ungefär i samma storlek. I år körde jag med bredbandiga gummiband - en lyx som jag fick av en odlare. Annars har det varit mycket bast och smalbandiga Konsum-gummiband som inte alls är lika bra.

Tog också bort ett antal rotskott från rönn som jag ympat äpple på förut. Skar itu ymparna för att se hur de växt samman och var veden missfärgats med olika typer av ympar. Man lär sig en hel del av det!

En annan märklig erfarenhet är att mina ympar från förra året som jag tätade med lim som man använder mot frostfjäril hade läkt samman osedvanligt väl. Om det inte vore så kladdigt att jobba med skulle jag nog fortsätta att använda detta.

Nytt för mig i år är att jag helt skippade ympkniven - jag använde endast tapetkniv. den är visserligen dubbelslipad, men är smal och lätt att hålla helt vass. Kul att en billig grej kom att bli den jag tycker är bäst!

Förr om åren märkte jag alltid vilka sorter jag satte in, men de flesta märkningar jag haft i träden har bleknat bort. I år tillät jag mig att bara ympa hej vilt med en massa ris som jag inte minns sorterna på. (Så gör jag naturlitgvis inte när jag ympar för andra, det här var mina egna träd.)

Har andra här också ympat? Kommer ni att göra barkympar när saven stiger? Vilka ympsätt tycker ni är lättast?

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          KURT
          Inlägg 15-04-2004, 07:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

På de träd som man köper har de nästan alltid ympat genom ockulering, är det bara för att det går åt mindre med material? Kan man fästa nya toppskott på grundstammar med lägg-, skarv- och klyvympar istället för att ockulera?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 00:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon