Tack för gediget svar! Som tur är (?!) handlar detta om en ruskigt begränsad yta, bara ett par tre kvadratmeter faktiskt. Och av en rätt så annan karaktär än din yta tror jag, nämligen väldigt torr (inget älggräs skulle trivas där). Jag prövade faktiskt tappert med lie i sensomras - med mkt tveksamt resultat - dvs jag fick bort kanske en fjärdedel på detta vis (om det nu berodde mest på min bristande teknik eller lien som var av busk-modell och inte totalt kompatibel med uppgiften) och sen fick det i alla fall bli trimmer. Inte rikigt bra, jag vet, men jag räfsade och räfsade om flera gånger för att få bort så mkt smått gräsfnas som möjligt. Pratensis har jag redan spanat in - gjorde för ett par år sedan ett försök att frilägga fläckar på några kvadratdecimeter från gräs, och sådda in nyinskaffade pratensisfröer där. Intet hände, dvs det var bara gräset som växte in igen i de "öppnade" ytorna. Jag såg aldrig skymten av en uppstickade fröplanta faktiskt. En idé vore (kanske) att förgro fröer så att man kan trycka dit pluggplantor i vår - det borde man ju kunna göra även med egeninsamlade fröer.
Men själva min grundfråga: Kan det vara bra med svart täckduk - alltså även om man inte lägger ut den för att lägga ny ängsjord ovanpå, utan bara för att hålla gräset i schack ett tag?
mvh Eklo
|