CITAT (MimmiH @ 06-09-2008, 10:36)

Då är det en fuktäng du har, det bör man tänka på vid växtvalet. Älgört är f ö en underbar växt tycker jag, jag har sått in lite på min fuktiga äng

Inte en ren fuktäng, utan går från torr löväng i kanterna till öppen fuktäng i mitten. Älgört är trevlig en och en, och där den växer på det sättet har jag inga problem med den, men på näringsrik mark blir den 1.5 meter hög och beståndsbildande, och konkurrerar ut alla andra växter. I "älgörtsdjungeln", som jag misstänker är en plats där tidigare ägare eldat avfall

, är marken helt bar när jag slagit älgörten, där finns inte ett enda grässtrå.
(Tips på hur man förfar med svårt skadad jord med extremt höga näringshalter och troligen skyhögt pH tas f.ö. tacksamt emot. Skulle det fungera att fräsa ner torv och grus - eller är det enda att schakta bort jorden?)
CITAT (EKLO @ 06-09-2008, 11:07)

Dessutom - en undran mer än ett påstående: Ska man efterlikna en "naturlig" hävdad äng borde väl vildängsfröerna sås på hösten och få kliva igenom frost och annat för att bättre gro? Jag menar, denna stratifiering borde väl gälla just våra ängsblommor
Japp, stämmer bra. Jag tänker vänta ytterligare några veckor/en månad innan jag sår mina fröer, för de skall gro till våren och ju senare jag sår desto mindre risk att de gror för tidigt och torkar ihjäl, eller blir uppätna av möss, fåglar mm.
Att förgro och sätta plantor är helt säkert effektivare än att sprida frö, men min äng är på sisådär 1000 - 1500 kvadratmeter, så för mig är det inte ett realistiskt alternativ. Fröerna får göra så gott de kan, går det så går det.
Redigerat av Azur: 06-09-2008, 11:34