De sticklingar som tagits i år, och fått rötter, har jag tänkt övervintra direkt i krukorna övertäckta med väv och ev annat, i ett plastväxthus (typ billig variant från Rusta) som jag tänker ställa mot husväggen i vårt ute- rum. Men jag bor ju i zon 1-2, så det där med kyla, är ju inte så vanligt. Sticklingar som ännu ej tagit, dvs inte fått rötter, men fortfarande är gröna, har jag för mig att man kan gräva ner i t ex grönsakslandet, täcka väl och sedan kan de ev börja växa till våren, när man plockar fram dem. Äldre sticklingar, från förra året och tidigare kan man gräva ner direkt i rabatten, men jag vet att Else på Roskraft har låtit en del av sina krukor med äldre rotäkta rosor stå utomhus i sina krukor över vinterhalvåret...Men vi har ju milda vintrar här nere i Skåne, så... Övervintrar man i ett varmt växthus, måste man nog tänka på att vattna/ hålla fuktigt när vårsolen tittar fram. Fast än så länge är vädret så pass varmt här i Skåne, att jag förvarar hela sticklingsverksamheten utomhus i skuggigt och läigt läge. Lycka till Johannea(och ni andra med...)
--------------------
|