Åhh, kära nå'n!!! Kan det verkligen bli så!???
Nu blir jag nästan orolig för egen del... Jag använder själv cortisonspray (Rhinocort Aqua) med jämna mellanrum (en månad i taget, ca 3-4ggr/år) ef.s. jag har förstört min näsa med långvarigt användande av nässpray...
....-Nu har jag tagit fram FASS.... Ser att Nasonex innehåller en slags citronsyra som heter "citronsyramonohydrat", kan det vara den som har frätt hål i väggen tro? Nasonex och Rhinocort har inte samma verksamma substans men båda ges för
Lokal Rinitbehandling. Det står under biverkningar i FASS, om Nasonex, att "I djurtester har kortikosteroider visat sig ge upphov till missbildningar av olika slag såsom gomspalt och skelettmissbildningar. Dessa resultat förefaller dock inte ha någon relevans hos människa."
Min FASS är ifrån 2002 så "människan" hade väl inte kunnat ha använt Nasonex i så många år då. Nasonex kom väl ut på marknaden runt 97-98.
Är du allergiker eller varför använder du spray? Vore jag du så skulle jag omedelbart sluta med din spray och be om att få en annan sort samt söka läkare NU! Jag tycker att med dagens kirurgteknik så fixar dom väl det mesta utan problem! (?)
Kram och Lycka till!
Sussie.