Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bygga dörr?
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 13-04-2004, 09:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem nr: 768

Hej,

Huset vårt ligger väldigt nära en bergknalle vid ena knuten - där är inte mycket mer än 1 meter i marknivå och kanske 1.50 i huvudhöjd mellan berget och husknuten. Detta är ett riktigt blåshål eftersom vinder får en herrans skjuts längs husväggen och sedan blåser genom "hålet" rakt in på altanen. Nu till min fråga:

Jag har tänkt att bygga för detta hålet med en dörrkonstruktion; Jag får väl ha en regel i huset och sedan en överliggare horisontellt överst och sedan hänga dörren i den delen som sitter fäst i huset, men hur gör jag med infästningen i andra sidan - i berget? Det är ju inte direkt en jämn bergskant heller...på något sätt måste jag "figursåga" någon form av panel bredvid själv dörröppningen för att "täta" mot vinden?

Tips mottages tacksamt från alla snickarkunniga!

Betongplint? Regel i nederkant som en tröskel för att få stadga? Tips?

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 16-04-2004, 10:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem nr: 768

Hej,

Jovisst kan jag plantera i kruka, men dörren/konstruktionen måste sitta fast i mer än bara hussidan, så därför behöver jag ju borra i berget för att få fast virket även i den sidan. Gjuta går säkert också, men jag är lite osäker på hur mycket jordvolym en klätterväxt typ Klematis eller Klätterros behöver, man brukar väl säga att en ros vill ha 50x50x50 cm jord och då är det inte någon liten nätt kruka vi talar om...eftersom den då kommer att stå ovan mark...på trädäcket...angående växtval är alla tips som blommar och kanske även luktar gott av intresse!! Bara det inte tar 10 år på sig att täcka "hålet"...

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 16:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon