Eva 33 Du har alldeles rätt i hur lätt det kan uppstå förväxlingar med vanliga namn. Jag trodde ju som jag skrev först, att jag hade köpt en ballongblomma som skulle vara bra mot vita flygre enl vad jag hade läst här..men tydligen är det inte så..
Jag har inte varit inne på skud, men om det inte finns bilder så har jag väldigt svårt att bara läsa mig till vad det kan handla om...men ska lägga den på minnet ( försöka) för att kunna gå dit och översätta från namnen jag är vad vid, till dom svenska namnen, trots att jag föredrar att alltid använda dom riktiga namnen, ( botaniska) just för att undvika alla förväxlingar...men tack för det tipset, det kan alltid vara bra att ha
..
Tillan...om det är en buske så är det antagligen det ni kallar för leanderklocka, men även för ballongblomma, för den kan bli buskig och fröar väldigt lätt av sig har jag läst när jag letade info här på Odla..
Lady,Praktklockan har jag inte kunnat öppna, men länken till blåballongblomman som du hänvisar till är också leanderklockan, och jag vet inte vilka färger den kan ha.
Men om din ser ut som den jag har på min bild kan vara blå, vit eller rosa, och det är min. Jättesöta och blommar något otroligt, jag måste absolut köpa fler såna till våren till en balkonglåda, för blommorna håller sig dessutom väldigt bra. Den hade 2 öppna när jag köpte den för 1 vecka sedan, och av dom 2 har jag fortfarande 1 kvar !!! . När den tjocka knoppen öppnar sig kan man nästan se hur den öppnas. Jag satt berdd med kameran, och lyckades få in en bildsvit mer eller mmindre bra, för bara en tripp in i rummet för att dricka räckte för att missa en bit.
Tack för era svar, det var inressant, men vad kan min heta på svenska tro , kan någon av er hjälpa mig med det ?