Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära risigt hagtornsträd
          Thé
          Inlägg 14-09-2008, 17:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 949
          Medlem nr: 12 351

Vi har ett hagtornsträd som ser riktigt tråkigt ut. Det blommar på våren, men det blir aldrig särskilt lummigt, utan ser ut som en stor risbuske. När vi flyttade hit för ett år sedan tänkte vi fälla trädet och vi planterade ett äppleträd en bit ifrån för att ersätta det. Nu har jag fattat att äppleträdet förmodligen aldrig kommer att bli särskilt stort och att det nog blir tomt efter hagtornsträdet om vi tar bort det.

Men det finns vissa problem med trädet. De nedersta grenarna sitter för lågt för att man ska kunna passera under, och eftersom trädet är taggigt är det inte kul att klippa gräset. Dessutom tänker vi ha en sittplats till vänster om trädet, och då måste de nedersta grenarna bort för att man ska kunna ta sig till soffan.

Jag har funderat på att försöka glesa ur "risbusken" och försköna den med hjälp av murgröna och eller klätterros. Men nu har jag läst att hagtorn kan skjuta mängder med vattenskott vid beskärning och därmed bli ännu trassligare än innan.

Någon som har ett bra förslag? Vi kanske ska prova och se vad som händer, och i värsta fall fälla trädet? Hade varit roligt att veta om det finns en chans att få det bra. Tyvärr tycker jag inte att trädet har en särskilt vacker grundstruktur, men det kanske kan funka som "spaljé" i alla fall?
          Bifogad fil  Hagtorn.jpg ( 179.17k ) Antal nedladdningar: 250

--------------------
          Skåne, zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 15-09-2008, 23:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Generellt är det så att vårvinterbeskärning av hagtorn stimulerar tillväxt av gren och blad, medan sensommarbeskärning (juli - september) inte gör det i alls samma utsträckning. Generellt ger all beskärning av hagtorn som är för hård, dvs för mycket på en gång eller för mycket av grenar som hagtornet har mest nytta av (topp, ytterpartier mm), vattenskott oavsett när man beskär men om man gör en alltför hård beskärning i JAS kommer vattenskott nästa försommar när trädets grenar börjar växa och med aningen mindre tillväxt. Generellt gäller att hagtorn tål beskärning av de lägst sittande grenarna bra, och att göra det i JAS är en bra period.

Ditt träd ser ut att ha ovanligt bra grundstruktur för att vara hagtorn (oavsett vilken sort det är) och det ser också ut att nu kunna uppstammas utan att ta skada (ta bort de lägst sittande grenarna). Det är svårt att se bladutvecklingen men den ser aningen outvecklad ut med små blad och att den skulle kunna vara tätare. Man kan gissa att orsaken till att trädet inte utvecklat tätare, mer mörkgfrön och större bladmassa är markförhållandena. Gräsmattan ser tät och fin ut och kanske har trädet inte fått jordförb'ättring i form av luckring, kompost, gödsel här sedan det planterades och kanske har till och med löv (organiskt material) krattats bort, trädet inte vattnats under torra perioder och kanske har till och med gräsmattegödsel använts i rotområdet, dvs under hela kronan och en bit utanför.

Glesa ur denna för arten redan mycket glesa struktur skulle jag aldrig göra om jag ville behålla trädet levande. Stamma upp skulle jag göra också om jag gillade trädet och ville kunna gå under det. Skulle det få stå kvar hos mig skulle jag någon gång fram till nästa vår ha luckrat jorden på några ställen där trädet tar upp näring och där efter bladfällning öst på med kompost. Nästa torra period under bladsäsongen vattnat minst ett par gånger rejält och - inte minst viktigt - låtit det behålla alla blad det släpperpå marken och upphört med alla gräsmattemedel om jag använt sådana tidigare.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 07:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon