Menar du att du vill ha två smultronschersminer och sedan liguster liksom på rad? Eller ska det omgärda uteplatsen? I det senare fallet kan du sätta en smultronschersmin på var sida om ingången, och sedan liguster resten av vägen runt om. Ligustern går ju att klippa i vilken form man vill, den måste inte bli smal och hög om man inte gillar det bredvid smultronschersminen. Man kan klippa den lite mer bullig. Annars kan det säkert vara vackert att blanda olika sorters schersminer, eller kanske ta med någon syrén? Jag ska sätta en blandad häck där jag tänkte prova två schersminer jag fått tips om 'Belle Etoile' och 'Beauclerk'. Även bukettapel ska kunna vara fint, och går visst att klippa med bibehållen blomning.
EDIT: Vad gäller avståndet är det största avstånd jag sett angivet mellan syrener 70 cm för häck, men jag tycker att det låter lite. Har sett angivelser på så litet avstånd som 30 cm för syrén, men det låter helt vansinnigt, tycker jag. Även schersminer blir ju ganska breda buskar med tiden. Liguster sätter man med 30 cm avstånd, har jag för mig.
Redigerat av Thé: 16-09-2008, 10:16
--------------------
Skåne, zon 1
|