Man börjar drömma om nästa säsong. Det gör ingenting att småplantorna är småplantor, de ska ju snart blomma. Man pular ner nya lökar och ser fram emot tidig vår. Det som planteras behöver knappt vattnas och man vet att till våren kommer de igång tidigt, tidigt.
Det känns ganska skönt att konstatera att det man inte hann, det får man göra nästa år. Nu kan man vila, det är ju snart för sent. Börja drömma om frösådderna och alla småplantor som ska växa nästa år...och tänk allt som ska blomma!
Nu kan det kännas långt till vår...men Höstamenonerna lyser så rosa och Sköldpaddsörten blommar länge än. Solhattarna har mycket kvar att ge och tänk på alla underbara vårlökar som får fart på inspirationen till våren! Då när det känns som om det var evigheter sedan fast ändå nästan igår!
Idag har jag haft en "tråkdag" med sorg över att det blivit höst...men så tittade jag ut genom köksfönstret över skyarna av lila, lila Jätteverbenor och lysande rödrosa Solhattar och bannade mig själv...än finns det blomster kvar...och ljus.
Den värsta tiden är november, tycker jag. Ännu inte vinter (hos oss i alla fall) och väldans långt till vår. Sedan kommer advent och snart undrar man vart tiden tog vägen och är det redan jul? Sedan kommer den tråkiga januari, när allt mys och pys är över och kan det ALDRIG bli vår? Ändå förundras man när första snödroppen tittar upp, att tiden gått så fort!
Ja, jag ska i alla fall måla och tapetsera så fort rusket sätter i och trädgården går i riktig vila...var sak har sin tid och jag håller med Gunilla T om att det verkligen behöver städas...vem har tid med det på sommaren??
//Heda
|