Oj! Tack för detta mycket initierade svar! Det stackars trädet har inget vidare bra läge, det kan vara därför det är så dåligt med bladtillväxt. Förmodligen stod det där långt innan den gigantiska tujahäcken anlades, sedan har den vuxit upp och stulit både ljus, vatten och näring, kan jag tänka. Det står dessutom en stor björk hos grannen på andra sidan häcken.
Vi har inte använt någon gräsmattegödning, men vi har bara bott här ett år. Förra ägaren tog bort alla bärbuskar och blomrabatter och sådde gräsmatta över hela alltet, så de kanske har pysslat med sådant. Annars växer det mest mossa i den delen av gräsmattan, av begripliga skäl, men det gör inte mig något. Mossa är vackert. Vi har en mulcherklippare, så vi gödslar gräset med gräsklippet.
Om jag förstår saken rätt ska jag såga av de nedersta grenarna så att vi kan passera under (en gång slog jag faktiskt sönder läppen mot gräsklipparen när jag duckade under trädet!), men inte göra något mer med kronan. Den får vara ett risigt virrvarr? Ska vi ta bort gräs runt stammen nu? Eller ska man göra hål i gräsmattan i linje med yttersta delarna av kronan? Har för mig att jag såg på Söderläge att de gjorde hål runt om och vattnade med något gödningsmedel (blir till våren).
Du skriver "efter bladfällning öst på med kompost". Är det nu på hösten vi ska göra det i så fall?
Är det väldigt dåligt för trädet om vi sätter en ros eller murgröna som kan klättra i det?
Tack för ditt superbra svar! Och ändå uppstår ständigt nya frågor...