Min mobiltelefon är köpt billigare under förutsättning att jag tecknade ett två årigt abonnemang som gick ut i somras.
Den 1:e september blev jag uppringd av en ung kvinna som erbjöd mig 300 kronor att ringa för om jag förlängde abonnemanget ett år. Tyckte att det kunde jag ju göra men så började hon läsa upp villkoren - sa att samtalet spelades in och därmed var giltigt - då blev jag lite vaksam, har ju sambons avtal med Viasat som inte gick att bryta/lägga på is medan han låg nersövd på sjukhus - enda sättet att avbryta var om han dog. Inflikar att jag inte krävde att avtalet bröts helt, bara uppgraderingen han gjort någon vecka innan han insjuknade och som kostade ca. 100 kronor i månaden - i och för sig ingen större summa men eftersom jag inte hade TV, n på under de sju månader han låg på sjukhuset var det lite meningslösa pengar.
Avtalet med Telia var km långt, för att få dessa 300 kronor att ringa för förband man sig väldigt mycket så jag sa stopp, gjorde jag när kvinnan läste upp att jag gav tillåtelse till att de gjorde en kreditupplysning på mig. Kunde inte se någon anledning till att man gjorde det bara för att förlänga ett befintligt abonnemang. Denna vältaliga kvinna menade att det var ingen risk att tacka ja per telefon då jag hade en vecka på mig att ändra.
I dag den 22:e september fick jag en bekräftelse på ändrat abonnemang, bundet ett år t o m den 18;e september 2009. Ringde Telia och fick veta att det var 123 stycken före mig - väntade och sedan började det. Jag hade gått med på ett avtal, som var bindande - det fanns inspelat.
Fick vänta och vänta men till slut lyssnade handläggaren på bandet och där framgick det ju att jag aldrig gått med på att teckna något avtal om förlängning - blir så trött på dessa försäljare och tydligen räcker det inte med att man säger Nej. Det är inte utan att jag funderar på att helt sluta svara i Telefon.
Vad är det värsta Ni varit med om när det gäller telefonförsäljare - vet att även de ska leva men inte på bekostnad av lögner
|