Visserligen är det väll redan svarat på, men jag kännde att jag ville bidra mer än att bara skriva i den onödiga tråden som ska försöka hållas igång så länge det kan gå...

Men i vardagligt tal benämner man väll sitt flashminne som minnespinne, USB-minne eller bara kort och gott minne.
Men mer datortekniskt så är minnet det arbetsminnet som datorn använder för olika program för att snabbare kunna hantera informationen så datan slipper läsas från hårddisken hela tiden.
En klassisk hårddisk har en eller flera magnetiska skivor där informationen skrivs magnetiskt på, dessa skivor snurrar ganska snabbt och därför låter det lite om hårddiskarna.
De hårddiskarna som börjar introduceras är i stort sätt som en stor minnespinne, en flashdisk. Utan rörliga delar och låter därför mindre

Nackdelen är att man bara kan skriva ett visst antal gånger till dem innan de är förbrukade. I dagsläget mest för dem onödigt instresserade av datorer, men kan vara smidigt i bärbara för de lite mer nördiga

Dessa diskar kommer säkert att ta över marknaden för vissa segment av datorsystem, då de blir större, billigare och kommer förbi problemet med att bara kunna skriva ett visst antal gånger till disken.
Men om jag skulle kalla mitt USB-minne för minne? Jag skulle väll fatta vad någon annan menade, men för mig är det fråga om RAM-minnen när man pratar bara om minnen. För jag har nämligen dubbelkanaligt 1Gb RAM i min datorn (för gammal dator) och ett 8Gb USB-minne på min nyckelring som snart är helt fullt.