Jag brukar försöka att inte vara otrevlig mot dem som ringer. Är så glad att jag inte behöver ta ett sånt jobb! Jag har jobbat med försäljning tidigare och det absolut värsta jag visste var "cold calls", dvs att ringa kunder som inte på något sätt markerat intresse tidigare. Och det är ju precis vad de här ungdomarna (för det mesta) gör hela kvällarna och helgerna.
Men då räknar jag det inte som "otrevligt" att avbryta och säga "ursäkta, men du ringer faktiskt olämpligt". Mera tonläget som avgör om det är otrevligt eller ej, tycker jag. Häromdagen ringde kille nr 2 från ett företag som jag tackat nej till dagen innan. - Men du, en kompis till dig ringde igår och honom lyckades jag få att lägga på luren utan att sälja nåt. Sa jag och så skrattade vi till båda två. Han bad om utrsäkt för att de inte hade ordning på sina register. Gissar att det samtalet var kortare än om jag hade börjat skälla på honom.
Gör gärna ett studiebesök på ett telemarketingföretag. De finns ju utspridda över hela landet.
Däremot har det väl hänt bara 2 eller 3 gånger att jag köpt något.
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|