CITAT (Bee @ 23-09-2008, 11:09)

Tobb!
Vad menar du med att flashminnen (USB-minnen) bara klarar ett visst antal användningar? Menar du att man inte bör långtidsspara viktiga dokument på dom? Gäller det i så fall även externa hårddiskar? Vissa av dom är rätt små i fysisk storlek (men inte i Gb), andra lite större och "låter".
Snälla, red ut detta, för annars blir jag orolig.
kopieras från den engelska wikipedia:
Limited write (erase) cycles – flash-memory cells will often wear out after 1,000 to 10,000 write cycles for MLC, and up to 100,000 write cycles for SLC[11], while high endurance cells may have an endurance of 1–5 million write cycles (many log files, file allocation tables, and other commonly used parts of the file system exceed this over the lifetime of a computer.[http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_driveDetta handlar om de hårddiskarna som bygger på tekniken som finns i USB-minnen. Men jag har aldrig hört talas om att ett usbminne skulle bli "slutskrivet".
På SSD hårddiskarna som jag pratar om är det att just den bit som skrivs till kan bara skrivas till ett visst antal gånger, om det är 1000 gånger eller om det är 5 000 000 gånger beror på kvalitet.
Men om man bara lägger in en fil och låter den ligga på SSD-hårddisken så antar jag att den inte kommer skrivas om.
Men hur det är med minnespinnar vet jag inte. Men där lägger du ju också in filen en gång. Hårddiskar är det inga direkta problem med
MEN TÄNK PÅ ATT ALLA SORTERS LAGRINGSMEDIER KAN FÖRSTÖRAS, SÅ DUBBEL/TRIPPELLAGRA ALLT

Jag har ägt två minneskort som har krachat...