|
Vita pricksjukan i långt gånget stadie var min första tanke angående Mollyn, här är ett klipp om sjukdomen:
Symptom på vita pricksjukan:
Det mest karaktäristiska symptomet på vita pricksjukan är som namnet antyder vita prickar som uppstår på fiskens kropp och/eller fenor och gälar. Prickarna är små cystor och kan bli kring 1 mm i diameter. Ibland ser de ut ungefär som saltkorn. När tillräckligt många cystor har uppstått över ett visst hudparti kan de se ut som en sammansmält, oregelbunden grå fläck. När angreppet gått såhär långt blir huden ofta täckt av slem och infektioner är vanliga.
Vid sidan av de vita prickarna kan symptom såsom andnöd, avmagring och apati uppstå, och det är också mycket vanligt att den angripna fisken skrubbar sig mot sträva ytor i akvariet.
Behandling mot vita pricksjukan:
Det finns ingen behandlingsmetod som är effektiv mot Ichthyophthirius multifilis när parasiten befinner sig skyddad inne i fisken eller lever som cysta på botten. Istället måste man inrikta sig på att döda de frisimmande parasiterna, vilket innebär att behandling måste pågå under en längre tid. De frisimmande parasiterna är känsliga mot flera olika vanliga akvariemediciner, såsom malakitgrön, aureomycin, euflavin och kininföreningar. Det är också möjligt att behandla med salt. Behandlingarna bör pågå under 2-3 veckor.
Hur länge du måste medicinera akvariet beror till stor del på vattentemperaturen. Om man höjer temperaturen snabbar man på parasitens livscykel, och det stadium då Ichthyophthirius multifilis är känsligt för behandling inträffar alltså snabbare. Man måste dock komma ihåg att temperaturförändringar kan vara stressande för fisken, och om dina fiskar är svårt angripna av vita pricksjukan kan det vara negativt att utsätta dem för ytterligare en stressfaktor.
Olika fiskarter är olika känsliga för de mediciner som används mot vita pricksjukan, och det är därför viktigt att ta reda på hur känsliga dina fiskarter är. Det är också viktigt att inte använda sig av mer medicin än nödvändigt. När det gäller malakitgrönt brukar det t ex räcka med en koncentration av 0.05 ppm (parts per million) för att behandlingen ska vara effektiv. Många tillverkare rekommenderar dock att man använder 1 droppe per gallon vatten (3.8 liter), vilket blir betydligt mer än 0.05 ppm om flaskan med malakitgrönt är av någorlunda stark koncentration, och detta kan orsaka problem för känsliga fiskarter.
Om du väljer att använda salt för att bekämpa vita pricksjukan brukar 5 ppt (parts per thousand) vara lagom. Om du har saltkänsliga fiskar, t ex malar, kan du nödgas sänka styrkan till 2 ppt.
Sköldpaddan:
När jag hade sköldpadda så filade jag ner näbben med nagelfil, men jag hade inte väntat på att den blev mycket stor, jag höll den i trim hela tiden, men det ska nog gå bra ändå om den inte är extremt stor näbben.
--------------------
Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
|