CITAT (Aqvakul @ 27-09-2008, 21:27)

Är det för att kattägare blir alltmer "praktiska" (lata)?
Jag tror att många köper torrfoder i zooaffär och hos veterinär i tron att de ger katterna den bästa möjliga maten. Så gick ju pratet för några år sedan och marknadsföringen är enorm. Jag föder upp katter och får massa reklam och erbjudanden. Som uppfödare kan man vara med i uppfödarklubb som innebär att man får rabatt på allt torrfoder man köper. Något som är väldigt lockande är ju att man får kattungepaket att skicka med till sina kattungeköpare. Det är paket med foder och rabattkupong på mera foder och lite presenter. Om uppfödarna har gett ungarna torrfodret med doft och smakämnen och sedan kattungeköparna fortsätter med samma foder så kan det vara väldigt krångligt att få katten att acceptera riktig kattmat.
Det finns ju speciellt kattungefoder som gör att katterna växer fortare också. Många vill ju ha upp sina katter i storlek. Jag, liksom enstaka veterinärer hör till dem som anser att ett djur inte ska växa fortare än att senor och allt hinner med att utvecklas samtidigt.
Jag har en katt som bara ätit torrfoder när jag köpte den som 12 veckors unge. Jag har lärt honom äta burkmat men rått kött vägrar han att äta. Tråkigt då jag gärna vill att katterna äter rå kycklingvinge ibland för att skydda mot tandsten och tandsjukdomen forl. Jag har en annan katt som hade ätit lite kött och mest torrfoder när hon kom hit vid 12 veckors ålder. Hon äter burkmat naturligtvis och lite kött men hon är inte lika glupsk på rått kött som de katter som är födda här och som nästan aldrig ätit torrfoder. Här får de torrfoder som onyttigt godis ibland. Praktiskt att ha några bitar i en burk och skramla med när man vill locka på dem.
Det är alltså en suverän marknadsföring att ge uppfödarna rabatt och kattungepaket för att verkligen köra in katterna på torrfodret från början.
Fast lathet? Jo, det är nog lite så ibland också. Det hade ju varit enklare att köpa hem en stor säck som varar ett bra tag, jämfört med att köpa hem lock med 12 st 600 grams burkar som tar slut alldeles för fort. Man måste ju lägga upp mat oftare också. Med torrfoder så kan man ju lägga upp mat så det räcker i ett par dagar varje gång. Burkmat får man ju lägga upp flera gånger per dag för att den inte ska torka och bli tråkig. Men om man tycker att det är för jobbigt så kanske man kan fråga sig hur stort kattintresset är egentligen.
Visste ni att bästa sättet att hålla normalvikt på en katt är att ha ständig tillgång till burkmat/kött? Torrfoder ger katterna ett sug efter kolhydrater som kan liknas vid människors sockerberoende. Att ge katterna bantningsfoder som innehåller mindre fett är djurplågeri, något som tyvärr inte så många kattägare känner till. Katterna behöver protein och kött, knappt inga kolhydrater alls. Att med torrfoder skapa ett sug efter kolhydrater och sedan ransonera fodret är verkligen synd om katten. Det sorgliga är att många kattägare gör så i tron att de gör det absolut bästa för sina älsklingar.
Man får hoppas att veterinärerna någon gång får sin kunskaper i näringslära någon annanstans ifrån är Royal Canin. Och att de intresserar sig för att lära sig om katter och inte bara översätter hundkunskaperna på katt.