En spindeltråd under ogräs och skadedjur får mig att undra - har ni några "roliga" fobier ni här på odla?
Själv så är jag komiskt (fast det tycker ju inte jag själv då) rädd för grynnor, grund alltså. Åk eller ro med mig i en båt och du har en rädd liten hare att sköta om. Får jag bestämma så åker vi då så långt bort från grynnan att vi kör på en annan grynna istället (det har hänt flera gånger), eller ror upp på land.
Ser jag en grynna under vattnet när jag befinner mig i en båt som ligger stilla eller rör sig långsamt så tittar jag bort, blundar och gnyr.
Tyvärr så är ju fisket ofta bra i närheten av grynnor, så jag har spenderat mången timma jämte dessa otyg.
Min skräck bottnar troligen i att jag under hela min uppväxt fick vara "grynnvakt" när jag och mina bröder skulle fiska. Trakten där sommarstugan låg var full av grynnor och sten och jag satt och sa "vänster", "höger" och "backa" precis hela tiden. Så byggde jag väl upp ett alldeles privat minnesalbum om hur buktens alla grynnor såg ut...
Låt höra någon mer härlig fobi!