Jag kan verkligen hålla med om att Garden Delight är en god och lättodlad tomat. Fast jag brukar inte slösa växthusplats till den, eftersom den här i Mälardalen går bra på skyddat ställe utomhus.
Jag skulle vilja slå ännu ett slag för min favorit Cheerio som är både tidig och fantastiskt god. Plantan (som kanske inte är den vackraste) brukar inte bli alltför stor. Om den skulle skjuta i höjden för mycket så kan man ju toppa. Bredden regleras ju rätt bra när man"tjuvar". När man sätter ut den i växthuset placerar man den så pass djupt att första blomklasen hamnar någon decimerer över jordytan. Bladen under denna tas bort.
En liten nackdel med Cheerio är att plantan kan bli lite skräpig framåt hösten. Jag brukar använda de första tjuvarna som skott. Sätt dem i vatten så får de ganska lätt rötter. När moderplantan blir skräpig ersätter jag den med den nya plantan. Ett ännu enklare sätt är att låta en låg "tjuv" växa fram. När resten av plantan blir skräpig skärs den av och då går all kraft till tjuven. Denna metod fungerade utmärkt för alla mina växthustomater förra sommaren.
Hälsar tomatfanatikern Jenny
|