Andersen!
Vad har hänt med motionen i riksdagen. En motion gör ju ingen skillnad om den inte blir antagen. Det vore intressant att veta. Är lite nyfiken.
En stor skillnad mellan Sverige och övriga världen är hur man använder det.
Jag tar inte ställning för om det skall finnas kvar. Men däremot kanske man skall använda fakta så att de inte blir skrämseltaktik. Då kan argumenten få motsatt effekt.
Orsaken till att man hittar rester utomlands är att det i många länder är tillåtet att applicera på ett sätt om inte är tillåtet i Sverige. Man har helt enkelt haft en ramp med bekämpningsmedel satt bakom skördemaskinerna. Det innebär att ett drivmoln av bekämpningsmedel kan när vinden vänder skjöljas över grödan som skall ätas.(detta kallas bekämpning i växande gröda).
Besprutning av växande gröda med Rondup är förbjudet i Sverige och har alltid varit det. I Sverige är dessutom preparatet så pass dyrt att man använder enbart någon gång i växtföljden.En växtföljd räknas på 4-7 år.
Preparatet är ganska billigt utomlands och i en del länder använder man det ganska regelmässigt efter skörd varje år.
Jag har själv hört marknadsansvariga för bekämpningsmedel på Lantmännen högt uttala sin ilska över ofoget med bekämpning i växande gröda och gett den lyssnande församlingen löfte om anmälan ifall någon skulle ge sig på att vara olagliga. Det fanns en del som provade söderut inspirerade av sina kollegor utomlands och Lantmännen gick ut med hårda upplysningskampanjer. Detta redan 1984. Attityden till hur man hanterar bekämpningsmedel har förbättrats ljusår sedan dess. Man kan bara beklaga att attityden är slappare utom Sveriges gränser.
Personligen skulle jag vilja se andra sätt att bekämpa rotogräs. Mekanisk bekämpning är ju en väg men eftersom Sverige har så hög drivmedelsskatt på diesel så stängs denna väg. Det tycker jag är synd. Många bönder skulle vilja slippa att spruta och hade gärna tagit ett annat alternativ.
Då är det synd att man beskattar alternativen så hårt att de inte kan användas.
I trädgårdsodlingen tycker jag att man kan avstå från Roundup. Men om man får välja mellan att folk använder medlen de har i bodarna på ett felaktigt sätt (sprutar på jord och avklippta växter) så tycker jag det är bättre att tala om hur det skall användas bäst (på stor bladmassa vid högra temperaturer) med så liten risk som möjligt för rester i marken. Jag hoppas du förstår vad jag menar. Likaså kan många bli väldigt oroliga över värden som inte gäller vår mat.
Rondup för trädgårdsbruk får väl inte säljas längre men man får använda de preparat man redan har hemma. Förr eller senare tar de slut.
Kram
Bettson