CITAT (Thé @ 02-10-2008, 14:22)

Jag har precis planterat en kornell och jag klämde ner en vintergröna på den bara jorden bredvid kornellen. Kornellen hade en pytteliten rotklump och det dröjer nog innan de två börjar konkurrera. Min förhoppning är även att kornellens rötter ska välja att växa i gropen jag grävde till den (70x70), medan vintergrönan står på barmarken som blev bredvid gropen ut mot tomtgränsen. Jag tror att jag ska försöka hålla öppet precis vid kornellen, men ju mer som täcks av marktäckare, desto bättre, tycker jag.
Nu är jag visserligen nybörjare och inte så himla insatt i sådant här, men jag har redan lärt mig att man håller på och ändrar allt efterhand. Tar bort och lägger till. Så nu satsar jag på "prova och se".
ogräs är samma sak som marktäckare för buskar/träd . det är ju tiden nu som är viktig inte när dom börjar konkurrera med varandra . konkurrera med varandra kommer dom nog inte göra . utan det är etableringstiden som är viktig för busken . dock gör en plantan ingen stor skada . men sätter man mängder runtom kan det blir värre för busken med sitt lilla rotsystem . jag tycker det är bättre att vänta lite med marktäckare .