CITAT (Lady Hamilton @ 05-10-2008, 08:54)

det gick väldigt bra mellan April/Maj och sedan fram till Nov/December Men sedan började problemen, det blev spinn och en massa gula blad. Jag duschade o sprayade på medel mot spinn. Den som jag hade längst tror jag att jag hade till Februari månad. Jag hade nog för kallt (+10° - +12°) för att banan skulle trivas. Men eftersom jag övervintrade andra plantor i samma rum så kunde jag inte ha varmare. Men jag håller tummarna för att det skall bätter för er som testa

För det är en helt underbart vacker växt att ha
för kallt var det nog inte . bananer tål låga temperaturer ( dock inte frost , men även tropiska tål neråt +5c ). min står än ute !! , men dom växer inte om det inte är över +15c . och Musa bajsoo har jag på friland åretrunt ( en av dom ) den ena åker in i källaren men resten .
problemet var nog snarare spinnet och alla medel . bananer har tunna blad som är känsliga . plus är det kallt under +10c så vill bananer istället ha det torrt både i luften och i jorden . hade du klippt av bladen och satt den mörkt så hade den garanterat överlevt . mina i krukor övervintrar jag i en mörk källare ca +10c helt utan vatten . det klara dom utan problem .
övervintrings sätt
1ge dom tropiskt som möjligt
2svalt och torrt
i ditt fall är nog inte den sorten så bra , vill du testa bananer igen så tror jag du har bättre chans med Musa basjoo eller Musella Lasiocarpa som trivas med svala vintrar och svala somrar dels är allmänt tåligare än den du hare på bild .