Intressant tråd.. Jag har en M.Ensete som jag trodde skulle dö totalt för ett par veckor sedan, den hade blivit uppäten på alla sätt och vis, så jag klippte ner den totalt, rättare sagt, av "stammen " lämnade jag kvar ca 20 cm..Dagen efter( jag ljuger inte) så såg jag en ljus spets som stack upp, och den lilla spetsen är nu ett stort blad son har ett nytt på gång. Det var lite synd att jag inte såg spetsen genat, för jag tryckte in den under ett bord för att sopa, och det var när jag tog fram den igen som jag såg spetsen, som hade blivit lite skadad, så bladet är alltså lite skadat, men den fortsätter glatt. Jag tror att jag aldrig har stött på en växt som kommer igen så snabbt, och ändå så står den i en alldeles för liten kruka. Men den får vänta tills i vår med ny kruka.
När ni klipper bort förstörda/gula blad, hur gör ni ?? Klipper ni av dom vid marken , eller tar ni bara av en bit neråt stammen ( typ som man klipper ett palmblad ) ???
Jag har alltid klippt bara en liten bit, så att dom nya bladen ska få lite stöd, för bladen är ju stora och tunga . I början så gick bladen av, för tyngdens skull, så det är därför jag gör som jag gör, så jag blir väldigt glad över era åsikter...