CITAT
Alla är vi medlemmar i naturens kretslopp, även djuren. Därför tycker inte jag det är fel att de ingår i vår försörjning.
Japp, så är det! Det kommer alltid att finnas djur och bajsar gör de definitivt. Det vore slöseri att inte använda det och låta det återgå i kretsloppet i vår odling (=> mat till oss).
Hästar används främst som våra arbetskamrater och inte som köttdjur, så jag tycker det är helt ok att använda deras gödsel även om man är vegan. Jag har också upplevt att många djur tycker att det är roligt att få arbeta för människor (ridas, köras etc.). Min hund t.ex. hjälper mig gärna med att dra hem hästskit från stallet 500 meter bort.
Det jag har läst om konstgödsel är att det dödar mikrolivet (=djur) i jorden. Det gör växterna beroende av konstgödslet. Eftersom jorden dödas blir växterna mer mottagliga för sjukdomar. Dessutom innehåller det inte så många näringsämnen som naturgödsel gör. För att framställa konstgödsel går det också åt åtskilligt med fossilt bränse! Därför är konstgödsel bannlyst hos mig.