CITAT (Sofiia @ 07-10-2008, 08:39)

Varför det kan hända?
T.ex. räcker inte resurserna till för bägge och det nya livskraftigare skottet tar över. Till en början är det ju moderplantans näringsupptag som plantan lever av. Skulle ta bildbevis om jag hade en tidsmaskin

Jag säger inte att det ALLTID dödar moderplantan men det kan hända. Själv skulle jag åtminstone bli lite sur då eftersom min bananplanta är över 7 år gammal. Jag är heller inte intresserad av fler bananplantor så skotten ryker därför genast.
Men vi har diskuterat detta tidigare och jag kommer inte att ändra min åsikt för jag tror ändå såpass mycket på mina egna erfarenheter!

men sofia det är inte ''bägge'' det är samma PLANTA !!!!
inaktiv !! inaktiv skott tar inte näring . näringen får skotten ja men då det inaktiva moder skottet inte har blad så använder det heller inte näring och skotten får istället näringen . se på bilderna gärna ( och andra också ) .
är moderskottet kvar och den får skott så är det ändå en ''planta'' fast större planta , som vilken annan stor växt som helst . det är ju grundläggande skötsel om växter att större plantor behöver mer både vatten och näring . varför ska stora baner va ett undantag ?