CITAT (ankiironninge @ 07-10-2008, 20:47)

hej.. dessa lindar som du ser på bilden är precis nyhamlade. och åldern på träden vet jag inte med exakthet.
det kan jag ta reda på..

>Med tiden får de sin genuina karraktär, får jag hoppas..
.
ja du,tyvärr blir det tal om transporter om lövverket ska gå till djuren. Jag jobbar på en kyrkogård så då tycker jag dock att vi gör det bästa för att det ska in i kretsloppet igen.
Lite ny fakta..........lindarna är satta på 30-talet, och jag kan hålla med om att grenarna är långa, jag har sett betydligt kortare och knubbigare grenar. Tyvärr har dessa träd ej heller hamlats regelbundet, ett glapp på minst 20 år eller mer .
Vi har mer spännande träd, bland annat ask satt 1850 och 1910, även gammal lönn. För att rädda dom´har även dom hamlats och fått ett uppsving och har en fräsch krona, en tid fick man för sig att laga träd med cement och annat tilltyg , spännband och dyligt. (sorgligt) Även om stammen är skamfilad så är den en fröjd för ögat och andas dåtid och historia. Varje år lägger ett gräsandpar ägg i asken och rätt som det är traskar alla i en rad genom hela kyrkogården och ut på åkern och ner till sjön *L* ganska så härlig syn.
Fast idag fick 6 almar vika hädan...tyvärr...almsjukan är svår. Håller almen på att dö ut?? tro...verkar ju så....