8 dygn utan ström är lite tufft!
Vid Gudrun var jag själv utan ström i fem dygn och efter Per i fyra. Vilket inte störde mig nämvärt eftersom jag jobbar på ett nätbolg och följaktligen jobbade i princip dygnet runt under tiden. Bor man sen på landet är det nog både lämpligt och tillrådligt att vara beredd på strömavbrott med gasolspis, ficklampor och/eller elverk. Vid Gudrun var det lite si och så med förberedelserna, men när Per kom gick elverket i princip dygnet runt.
Efter stormen gudrun bestämde Mona Sahlin och hennes kompisar att det skulle bli olagligt med strömavbrott längre än tolv timmar efter 2010.
Öh? vad då? tror man att strömavbrotten försvinner bara för att man lagstiftar om det? Visst - följden har blivit tt alla elnätbolg investerar som galningar - miljard efter miljard plöjs ner i marken. De som vinner mest på det är de kunder som redan hade det ganska bra - för om man måste prioritera (vilket man självklart måste) är det de arbeten som berör flest människor som blir utförda först. Tragiskt med sant betyder det att det finns luftledningar byggda på 90 talet som rivs idag, medan ledningar från hedenhös tid blir kvar ute i skogen.
I sak tycker jag att det är bra att ledningar grävs ner, men det kostar oerhörd pengar och vem får betla tror ni? givetvis konsumenterna!
De flesta nätbolagen har varit och kommer att bli tvungna att höja priserna avsevärt på grund av detta.
--------------------
|