CITAT (österlen @ 10-10-2008, 23:43)

Jag vet inte riktigt vad du menar med vaktmästarhamling men antar att du menar okunskap om trädvård?................Däremot så har jag hört uttrycket vaktmästarbeskärning om buskar klippta i knähöjd, det är inte vackert.
Jamen, då förstod du vad jag menade!

Det var tänkt som ett slags skämt.
Min poäng var att det finns olika slags tradition av hamling, med olika syfte. Om man hamlar för att man vill behålla vissa inslag i landskapet, som t.ex. en löväng eller pilevall, ja då bör man göra på det sätt och vid den tidpunkt som det gjordes förr för att uppnå samma effekt och utseende. Tycker jag i alla fall! Om syftet med lövängen var att få foder, ja då måste man väl hamla lövängens träd medans de fortfarande har löven kvar, även om man sedan skickar löven flistuggen.
Kyrkogårdarnas formbeskurna träd kommer från en annan tradition. De försöker inte efterlikna lövängar utan snarare parkerna vid slott och herresäten (som Cilla nämnde). Syftet med den hamlingen var kanske enbart estetisk, så då kunde man väl göra det på vårvintern. Men å andra sidan. Vad vet man om det? Kanske löven var värdefulla även för godsägaren?
Att nu så många kyrkogårdsträd är i dåligt skick, beror det på hamlingen eller på felaktigt utförd hamling? Har man låtit det gå för många år mellan ingreppen? Har ingreppen gjorts okänsligt så att grenkragen skadats? Det är frågor man måste ställa sig innan man helt fördömer hamling. Stramt klippta kyrkogårsträd är också en del av vårt kulturarv som är värd att bevara, på samma sätt som man bevarar pilevallar och lövängar. Men det är förstås väldigt arbetsintensivt och därmed kostsamt. Billigare att låta träden växa som dom vill......