Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sumpmark i solsken
          Dunder Bettan
          Inlägg 12-10-2008, 07:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 7 044

Det finns en vattensjuk hörna på min koloni, som jag funderar på att göra till en permanent sumpmark. Den är inte speciellt stor, 3 kvm kanske. Mellan höst och vår står där nästan alltid vatten, speciellt om det regnat. På sommaren brukar det oftast torka upp, men det blir ju aldrig snus torrt. Dessutom så finns vattenkranen i den hörnan så det kommer ju lite vattten därifrån. Om det blir en regning sommar så står där massor med vatten.

Min tanke är att plantera solälskande (platsen är alltid i full sol) växter som klarar av att stå i vatten. Men vad? Blir inte vattnet fullt av alger i och med solen? Kan jag planetera högre sumpväxter för att motverka detta?
          Ska jag gräva ut marken först och göra en djupare sumpmark? Ska jag bottna med stenar?
          Alla förslag tas tacksamt emot!

--------------------
          Ursäkta stavfelen.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Dunder Bettan
          Inlägg 12-10-2008, 11:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 7 044

Det blir en vattensamling eftersom det är en naturlig sänka på en höjd och vatttnet stannar kvar eftersom det är lerjord.
          Det finns ett avloppsystem från vattenkranen, men den förra koloniägaren kopplade på sitt regnvatten från stugan till rören. Detta blev mindra lyckat och det är därför som vattnet inte leds bort, som det tydligen gjort tidigare. Koloniföreningen och kommunen anser båda att den andre ska stå för konstnader och arbetet det innebär att fixa avloppet. Men inget verkar hända och det tror jag inte det gör på ett bra tag. Det finns andra områden på koloniområdet som är värre drabbat av översvämning vid regn.

Min tanke är att utnytja vattensamlingen till en fördel istället för att se det som något negativt. Det är ju ändå inte så mycket jag kan göra åt det. Men jag vill inte lägga ner för mycket energi på det, eftersom jag i huvudsak har kolonin för att odla grönsaker. Sen vet jag ju inte ifall (mot all förmodan) kommunen och föreningen kommer till en lösning.

Så om jag förstått det rätt så är det bäst att ta bort en del lera och grunda med torv?
          Jag kollade upp de växtförslagen du skrev MariaS och en del gillade jag. Jag hittade ett företag som bl.a. säljer vattenväxter. Där stod att en del skulle man med fördel ta upp frostfritt över vintern. Måste jag det som bor i södra zon 1?
          Plantera i påse gör man väl för att växten inte ska sprida sig för mycket eller? Det har jag inga problem med, växtområdet är begränsat ändå.

Oj, vad mycket text. Hoppas ni orkar läsa...

--------------------
          Ursäkta stavfelen.

Citera
          MariaS
          Inlägg 12-10-2008, 16:10
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Dunder Bettan @ 12-10-2008, 12:07) *
          Jag kollade upp de växtförslagen du skrev MariaS och en del gillade jag. Jag hittade ett företag som bl.a. säljer vattenväxter. Där stod att en del skulle man med fördel ta upp frostfritt över vintern. Måste jag det som bor i södra zon 1?
          Plantera i påse gör man väl för att växten inte ska sprida sig för mycket eller? Det har jag inga problem med, växtområdet är begränsat ändå.

Oj, vad mycket text. Hoppas ni orkar läsa...

Du behöver absolut inte ta upp ngt frostfritt över vintern. De växter jag föreslog är garanterat härdiga till zon3.

Att man planterar i påse, är för att när man har dessa växter i en damm, kan de både sprida sig ohämmat, samt smutsa ner dammvattnet. Detta är ju inget problem för dig, då du kanske mer vill ha just spridningen.

Lägg bara en fiberduk (markduk) mellan leran och torven, för att materialen inte ska blanda sig med åren.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 04:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon