Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Råd om övervintring av Pelargoner., Femte gången gillt!!? Jag ger upp annars! :o(
          Victoria
          Inlägg 12-10-2008, 16:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 2 446

Jag har försökt övervintra pelargoner i fler år och jag lyckas ALDRIG ohmy.gif(

Första gången hängde jag dem upp och ner i ett kallt (12-13 grader) mörkt förråd. Alla torkade!!!

Nästa gång lät jag dem stå i kruka i samma förråd och vattnade en skvätt (kanske 1 dl per planta) underifrån ca en gång i månaden under vintern. Alla torkade!!

Året efter det ställde jag dem i tvättstugan. Den håller ungefär 13-15 grader och har lite halvdant ljus under vinterhalvåret. Det är ett källarfönster åt sydväst. Jag kan inte ha dem direkt i fönstret så jag har dem på en bänk. Vattnade underifrån (oxå ca 1 dl per planta) en skvätt kanske varannan vecka. Alla torkade!!!

Året därpå (förra vintern) hade jag dem oxå i tvättstugan, men då vattnade jag oftare. De torkade IGEN!

Vad gör jag för fel?!? Vattnar jag mer än vad jag gör så är jag övertygad om att de kommer ruttna?! Det är kanske t.o.m det som är problemet. Att rötterna ruttnat och växten torkat? Hur ska jag veta hur mycket jag ska vattna så det inte blir för mycket eller för lite. Man ska väl inte näringsvattna under vintern?

Min sista test är att försöka ha dem ute i garaget. Där är det kolmörkt och normalt sett håller garaget 0 grader när det är som kallast ute. Men det kan undersstiga nollan med ett par grader om kylan ute håller i sig länge! Ska jag vattna dem alls om de står i garaget och vad gör jag om det understiger =0:an???

Nästa fråga är om jag tar in dem för sent? Idag har jag tagit ur dem ur planteringarna i utekrukorna och satt dem enskilda, lagom stora krukor. Normat sett skulle jag nu ha satt in dem på altanen som håller någon grad varmare än ute och tagit in dem om ca en månad när det börjar krypa närmare nollan om nätterna. Är det det som är fel? Att de blir "förvirrade" när de kommer in för att det är betydligt varmare men dock mörkare?? Ska jag ta in dem redan nu när temperaturskillnaden ute och i förrådet/tvättstugan inte skiljer lika mycket?

Är det någon som kan råda mig. Jag tycker så mycket om pelargoner och der blir så nedrans dyrt om jag ska köpa 15 plantor varje år?! Jagköper ju inte de billigaste precis , jag vill ju även ha lite udda sorter ohmy.gif(

Tacksam för hjälp!!!

DS: Ska jag behandla luktpelargon och engelsk pelargon likadant som övriga?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 05:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon