CITAT (Dunder Bettan @ 12-10-2008, 12:07)

Det blir en vattensamling eftersom det är en naturlig sänka på en höjd och vatttnet stannar kvar eftersom det är lerjord.
Det finns ett avloppsystem från vattenkranen, men den förra koloniägaren kopplade på sitt regnvatten från stugan till rören. Detta blev mindra lyckat och det är därför som vattnet inte leds bort, som det tydligen gjort tidigare. Koloniföreningen och kommunen anser båda att den andre ska stå för konstnader och arbetet det innebär att fixa avloppet. Men inget verkar hända och det tror jag inte det gör på ett bra tag. Det finns andra områden på koloniområdet som är värre drabbat av översvämning vid regn.
Min tanke är att utnytja vattensamlingen till en fördel istället för att se det som något negativt. Det är ju ändå inte så mycket jag kan göra åt det. Men jag vill inte lägga ner för mycket energi på det, eftersom jag i huvudsak har kolonin för att odla grönsaker. Sen vet jag ju inte ifall (mot all förmodan) kommunen och föreningen kommer till en lösning.
Så om jag förstått det rätt så är det bäst att ta bort en del lera och grunda med torv?
Jag kollade upp de växtförslagen du skrev MariaS och en del gillade jag. Jag hittade ett företag som bl.a. säljer vattenväxter. Där stod att en del skulle man med fördel ta upp frostfritt över vintern. Måste jag det som bor i södra zon 1?
Plantera i påse gör man väl för att växten inte ska sprida sig för mycket eller? Det har jag inga problem med, växtområdet är begränsat ändå.
Oj, vad mycket text. Hoppas ni orkar läsa...
När vi gjorde vår damm förra våren fick vi över en massa bra gummiduk över som jag använde till att göra en sumpzon. Jag har planterat en hel del av de växter som MariaS gav förslag på och ingen av dem behöver man vinterförvara i zon 1. De flesta står utan påse, men de som breder ut sig har fått planteringspåsar som jag har sytt av svart markduk (inte plastmarkduk). Det enda jag tar in är orkideérna.
Redigerat av embees: 12-10-2008, 18:32