CITAT (flaxss @ 12-10-2008, 21:24)

Mango under vintern för att trivas - vill ha det fuktigt och extra belysning och i en temp på +15c +20c . och hållas lätt fuktig i jorden .
körsbär - planterar du lättast nu ute i krukor eller i marken direkt . tvätta kärnorna rena och så dom i såjord .
Korkek - sår du soligt och varmt och fuktigt , gror dom inte så brukar det hjälpa med att ge dom en köldperiod på sådär 1,5månad . dessa är svår att ha inne och vill gärna vara ute större delen av året och sedan övervintra svalt ca +1c +10c och ljust .
Mangon, ok det var i slutet av sommaren/semestern som bladen skrumpnade ihopa, den var dyngsur efter semestern och då plantera jag om den med ny jord. men löven fortsatte torka, nu har jag den inne i ett förråd som är väldigt varmt och vattnar den ofta och sprayar på den,
Korkek har jag ännu inte fått tag på frön men jag har en butik jag ska beställa av, det och mammutträd.
Körsbär läste jag ville ha en vinter innan de gror så jag har planterat den i fuktig jord och satt in i kylskåpet, det har nu stått i ca 4+ månader, ( tror det är bigaråer)
Jag kan inte plantera dessa ute för jag har ingen trädgård och på vintern blir det mer än -20 ute, vilket inte är poppis för körsbär, vet att de inte klarar av kylan, jag bor i jokkmokk så de borde vara zoner utanför 4an.... 3 eller 2 beroende på hur man räknar.
Hur är det med näring under vintern för mango oliv och kottepalm? även temperaturer för dessa?