Jag har också haft mögliga ympkvistar - de kommer snarare av att man haft för tätt omslag än är beroende av hur man slår in dem, är min erfarenhet. Jag använde tidningspapper förut men har övergått till gamla lakansbitar nu. Skölj med halvkallt vatten, gnugga lätt och använd mitten av riset och inte ändarna så funkar det nog.
Att lagra ympris är inte lätt, håller med Hannele om att detta talar för att plocka riset på vårvintern så att man slipper lagra så länge. Förra våren testympade jag vårplockat ris, tog ris i mars och ända in i början på april från träd som stod i norrläge. I år ympade jag också med illa avmognat ris (=knopparna sov aldrig, var lite svullna och plockade i mars).
Ymparna förra året kom igång snabbt, vissa läkte också samman medan andra dog av utmattning och försenad sammanläkning efter bladsprickningen. I stort sett blev resultatet (i min lilla skala) lite sämre än med sovande ympris, men inte mycket sämre. Årets illa avmognade ris kom igång hur snabbt som helst men jag tror att det kan "glömma" att läka samman i ivern att slå ut.
Å andra sidan tycker jag att riktigt djupsovande ympar verkar behöva vattning och skuggning för att resultaten ska komma upp till att 90% av ymparna lyckas. De år jag satt pappåsar runt ymparna och vattnat i starka aprilsolen har jag lyckats bäst, nästan 100%.
Jag har ympat rätt många år men 6 år i träd där jag kan följa resultaten. Innan man drar alltför djupgående slutsatser måste man nog ha följt sina ympningar i ett 20-tal år. Därför är det gott att kunna dela erfarenheter med andra här!
--------------------
|