Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad är detta för buske?
          Ti bee
          Inlägg 21-04-2004, 11:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Den här busken har vi på framsidan av huset. Vad kan det vara för något? Den är vacker på hösten också, får röda frukter/bär och ganska fina färger, dock inget färgfyrverkeri.
          Bilden är tagen i början av juni förra året, den blommar alltså vid den tiden.

Säkert ingen ovanlig buske, det tror jag inte, men jag vet inte vad den heter. Någon som vet?
          smile.gif

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 21-04-2004, 14:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag tyckte det såg ut som en bukettspirea, men det stämmer inte med de röda bären. Mig veterligen får ingen spirea röda bär på hösten, eller har jag dåligt minne?

Bukettspirea, Spiraea x vanhouttei

Brudspirea, Spiraea x arguta

Norskspirea, S. x cinerea

Jag tycker alla de vitblommande spireorna är svåra att skilja från varandra. Måste finnas några enkla knep för att se skillnaden!

Som tur är beskärs de likadant: Man tar bort gammal, döende ved 10 cm över marken. Normalt gör man det efter blomingen, men helt dött kan man ta när som helst. Jag brukar knappt beskära vitblommande spirea alls - även de döda pinnarna har en funktion att hålla busken upprätt när den blommar, och de syns inte heller. Beskär man dessa buskar hårt har de mycket svårt att komma igen.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-11-2025, 01:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon