CITAT (Platinum @ 15-10-2008, 06:32)

I ett häfte jag har "Handbok för den kräsne konsumenten" finns uppradade ett antal olika glutamater + en rad andra smakförstärkare. Glutamat är konstgjord umami.
Natriumglutamat/Mononatriumglutamat/Natrium L-glutamat/E 621
Kaliumglutamat/Monokaliumglutamat/Kalium L-glutamat/E 622
Kalciumglutamat/Kalciumdiglutamat/Kalcium L-glutamat/E 623
Monoammoniumglutamat/E 624
Det skumma är att glutamat är en aminosyra, dvs en normal byggsten i proteiner... började undra varför det kunde vara farligt och hittade förljade på wikipedia:
"Glutamat är en viktig signalsubstans i hjärnan. Dess aktivering av intracellulära signalvägar nedströms NMDA-receptorn är viktig vid många former av synaptisk plasticitet, minne och inlärning. Överdriven glutamataktivering av NMDA-receptorn leder till excitotoxicitet vilket är förknippat med många neurologiska sjukdomstillstånd.
Som livsmedelstillsats har den E-nummer E 620. Salterna av glutaminsyra har E-nummer E621-25."
Ja, det lät ju som en lämplig mattillsatts...?
Håller med Stintan, dags att folk fattar vad skolmaten är... Undrar just hur mkt "stök" i skolorna som skulle lägga sig om ungarna fick schysst mat?
Ett litet exempel ur verkligenheten kommer från skolan där min sambo jobbar. Ungarna där har en dag i veckan lektioner från kl 08 inklusive idrott men inte lunch förrän 13:00. Min sambo har dem i matte precis före lunch men det gick bara inte. Så han tjatade på ledningen tills de kommer med frukt åt ungarna på den lektionen. Koncentrationsförmågan ökade rejält!!! Nu gällde detta visserligen inte kvalité på mat, men smma sak måste ju gälla om de får dålig mat = energinivån sjunker tillsammans med koncentrationsförmågan osv...