Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Starta ny kompost mitt i vintern – går det?
          Tompa01
          Inlägg 15-10-2008, 13:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 19 394

Vi skall nu gå över till kompostering av köksavfall hemma. Övergången sker i januari, dvs när det är som kallast. Går det att starta upp en kompost då, eller skall man hitta ett alternativ förvaring (t.ex. gödselstacken) fram till våren?

Min tanke är annars att ta lite lagom brunnen gödsel i komposten för att hjälpa igång den. Man får då både mask, bakterier, värme och lite volym på komposten i början.

Tänkte först skaffa en roterande Jorakompost, verkade smart, men lutar nu efter att ha läst en del på nätet år Biokuben.

Tips och råd för att få en nystartad hushållskompost att funka mitt i vintern mottages gärna.

Tompa

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva i Västerås
          Inlägg 16-10-2008, 07:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

MÅSTE du vänta till januari?
          Det är enklare att starta nu, medan det är +grader.
          Det är svårt att fylla på mycket mitt i vintern i en kall kompost. Processen startar dåligt, och när värmen kommer till våren kan det vara en stinkande sörja.
          Men startar du nu, medan det fortfarande är lite varmare så går det nog bättre.
          Jag vet inte hur mycket värme gödseln gör, men förmodligen ganska mycket. Det kanske går bra med den. Jag har aldrig provat att "kickstarta" en kompost när det är kallt. På sommarsäsongen ger det snabb effekt i alla fall.
          När det väl kommit igång så fortsätter det bäst om man fyller på lite varje dag. Stora laddningar en gång i veckan är mycket besvärligare när det är kallt runtomkring.
          Ja över huvud taget är det svårare ju mer sällan man fyller på. Djuren hinner väl inte med, utan då blir det en del som ruttnar.
          Det är det där med påfyllning av ungefär lika mycket varje dag som är viktigast. Kräftskivan har varje år gett mig problem, liksom andra större middagar och äppelmostillverkningen. Men kräftskivan har alltid varit värst. Jag har lärt mig att blanda om 2 ggr om dan och tåla att det luktar de första dagarna.

Redigerat av Eva i Västerås: 16-10-2008, 07:56

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 15:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon