MÅSTE du vänta till januari? Det är enklare att starta nu, medan det är +grader. Det är svårt att fylla på mycket mitt i vintern i en kall kompost. Processen startar dåligt, och när värmen kommer till våren kan det vara en stinkande sörja. Men startar du nu, medan det fortfarande är lite varmare så går det nog bättre. Jag vet inte hur mycket värme gödseln gör, men förmodligen ganska mycket. Det kanske går bra med den. Jag har aldrig provat att "kickstarta" en kompost när det är kallt. På sommarsäsongen ger det snabb effekt i alla fall. När det väl kommit igång så fortsätter det bäst om man fyller på lite varje dag. Stora laddningar en gång i veckan är mycket besvärligare när det är kallt runtomkring. Ja över huvud taget är det svårare ju mer sällan man fyller på. Djuren hinner väl inte med, utan då blir det en del som ruttnar. Det är det där med påfyllning av ungefär lika mycket varje dag som är viktigast. Kräftskivan har varje år gett mig problem, liksom andra större middagar och äppelmostillverkningen. Men kräftskivan har alltid varit värst. Jag har lärt mig att blanda om 2 ggr om dan och tåla att det luktar de första dagarna.
Redigerat av Eva i Västerås: 16-10-2008, 07:56
--------------------
Hälsningar Eva
|