Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Byggtips inomhusväxthus önskas, Vill göra rätt från början o behöver därför tips
          helenaberggrund
          Inlägg 17-10-2008, 18:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 18 785

Hej,
          Jag vill bygga mig ett eget inomhusväxthus. Jag bor i ett hus med källare, där det är lite svalare på vintern. Där har jag funderat på att sätta lysrör i en enkel lagerhylla eller liknande och driva upp plantor. Är det någon som har erfarenhet av detta? Alternativet är att bygga detta inomhusväxthus i ett rum med takfönster, där är dock temperaturen dock betydligt högre (runt 20) men mera naturligt ljus. Om någon kunde komma med lite konkreta tips så vore jag mycket tacksam.
          Jag har tänkt mig en hylla med ca 40 - 50 cm mellan hyllplanen och motera lysrör under hyllplanet ovanför.
          Ska jag köpa lysrör med 2 x 36W eller räcker det med 2 x 18. Det kommer ju inte att vara särskilt stor yta som varje rör ska täcka (tänk er storleken på typ en lagerhylla modell IVAR från IKEA.
          Och så har jag tänkt klä in sidorna på "växthuset" med vitmålad plast eller liknande för att ljuset ska reflekteras tillbaka in.
          Vore mycket tacksam för konkreta råd/tips och gärna även bilder.

Hälsningar i höstrusket från en som redan längtar efter nästa odlingssäsong :-)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          WingDing
          Inlägg 18-10-2008, 00:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 16 487

Som denna typ en IKEA modell ca 70x50x170cm 2st monterade bredvid vart andra.
          3st enkel armaturer med reflektor per hyllplan 58w styck 2st lysrör Super TLD840 å 1st Super TLD855.
          Höj å sänkbart enkelt med remmar.
          Skall när tid finnes montera vitplast rundt som reflekterar ljuset bättre.
          Priser Hmmm 1100-1200kr för Hyllor(Ikea) Armaturer(Byggåtervinning) Lysrör(Nån elfirma) inte köpt plast än.

Denna började jag med köpt på Ekohallen är är 2st 2 vånings monterade på vartandra (finns även som 3 resp 4 våningsmodell slut när köpte) ca 70x50x140cm .
          Har 2st dubbel armaturer (2x18w Super TLD840 - 2x18w Super TLD855) som på bilden men kan även köra med 4st dubbel armaturer i 2 plan övre å nedre.
          Höj å sänkbart med kedjor lite jobbigt men funkar.
          Har äver en fläkt (enkelbords fläkt fast klämd i plasten på baksidan) 20cm som suger ut luft å ser till att inte luftfuktigheten blir för hög.
          Priser hmm ca 500kr för Huset(Ekohallen) Armaturerna(Byggåtervinning) Lysrören(Nån elfirma) Fläkt(Silvan)

Sen har båda Jordfelsbrytare monterat för inga av armaturerna är gjorda för våtrum hmmm man lever ju bara en gång...

Hoppas det kanske ger nån idé vad vet jag..

Mvh Fredrik

--------------------
          <--- SNYFT VILL HA DEN.....

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2025, 09:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon