Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Byggtips inomhusväxthus önskas, Vill göra rätt från början o behöver därför tips
          helenaberggrund
          Inlägg 17-10-2008, 18:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 18 785

Hej,
          Jag vill bygga mig ett eget inomhusväxthus. Jag bor i ett hus med källare, där det är lite svalare på vintern. Där har jag funderat på att sätta lysrör i en enkel lagerhylla eller liknande och driva upp plantor. Är det någon som har erfarenhet av detta? Alternativet är att bygga detta inomhusväxthus i ett rum med takfönster, där är dock temperaturen dock betydligt högre (runt 20) men mera naturligt ljus. Om någon kunde komma med lite konkreta tips så vore jag mycket tacksam.
          Jag har tänkt mig en hylla med ca 40 - 50 cm mellan hyllplanen och motera lysrör under hyllplanet ovanför.
          Ska jag köpa lysrör med 2 x 36W eller räcker det med 2 x 18. Det kommer ju inte att vara särskilt stor yta som varje rör ska täcka (tänk er storleken på typ en lagerhylla modell IVAR från IKEA.
          Och så har jag tänkt klä in sidorna på "växthuset" med vitmålad plast eller liknande för att ljuset ska reflekteras tillbaka in.
          Vore mycket tacksam för konkreta råd/tips och gärna även bilder.

Hälsningar i höstrusket från en som redan längtar efter nästa odlingssäsong :-)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          helenaberggrund
          Inlägg 19-10-2008, 19:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 18 785

Nu har jag fått en ny idé. Jag har ju ett garage också. Ett helt oisolerat sådant, men det står mellan vårat och grannens hus, och har på så sätt vissa delar av garageväggen mot en husvägg. PÅ så sätt blir det ju riktigt svalt när lysrören inte är igång. Och jag antar att lysrören (2x36w) värmer upp en del när de är igång under dagtid. Om man installerar en frostvakt så att en kupevärmare går igång när det blir för kallt så borde det väl fungera, eller vad tror ni?? Man får ju hoppas att värsta köldknäpparna är över i februari när jag tänkte dra igång det hela.
          Det är nog i alla fall värt ett försök, även om det blir lite mer pyssel med isolering mot för stark kyla och så, vad tror ni?
          Jag har förstått att nyckeln verkar vara ljus i kombination med svalt rum, så då borde ju detta fungera.
          Det ska ju bara användas under den kalla och mörka årstiden.

Nåväl, jag har ju några månader på att förbereda mig :-)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-06-2025, 07:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon